I sin nye digtsamling Gådefuld asteroidesang i æteren tager Ole Lillelund livtag med det almindelige, det oprindelige, det værende. Han besynger sine inspirationskilder; der er digte til den tyske romantiker Hölderlin, til den spanske revolutionære Garcia Lorca, til beat-digteren Kerouac, modernismens første digter Rimbaud, mystikeren Blake. Alle sammen digtere, der ligesom Lillelund selv befinder sig i udkanten af normaliteten, af moralen, af virkeligheden. Der er meget musik i bogen, jazz som hos Kerouac og en masse blues. Et sted trænger rockmusikken igennem med efterklange af dens tidligste danske kritiker, digteren Thorkild Bjørnvig og bogen Opgør med neonguden, der kom i 60’erne:
vi dyrker nattens neonguder
på times square og hongkong central
rastløse rejsende rockeksistenser
rullende gennem dimensionerne
intet mos gror på rebeller uden sag
en kliché omgjort til sandhed
på det fysiske plan
Det er tydeligt, hvad der samler digterverdenen i denne bog. Et digt er centreret om Lillelunds egen verden, Ballonparken, den alternative boligforening på Islands Brygge:
ballonparkens vinterlys
over islands brygge
spøgelsesskær af nat
med gådefulde anelser
De bange anelser udfoldes lidt senere i digtet og samler digterens eget, oprørske verdensbillede, når han ser
varernes paladstempel der
fortryller de besattes sind
køb altid, køb konstant,
køb deres egen personlige totalitet
Hos Lillelund er totaliteten i den verden digtet åbner i en anden retning, og den kan man ikke sådan lige bruge op eller kende helt til bunds. Der er altid mere.
Og her er der virkelig mere – Ole Lillelund læser digtene op på den medfølgende cd over et strømmende musik- og klangunivers orkestreret og arrangeret af synth-duoen Silencio Fobia (Jesper Klentz Evers og Charlotte Parsby), et instrumentalt improviserende sythesizer-baseret dansk ensemble, der primært arbejder med lydcollager.