Raquel Eulate krydser grænsen illegalt. Hun smutter gennem et hul i muren ved Bernauer Straße, tre minutter fra U-Bahn-stationen Voltastraße i Wedding. “Et par måneder efter murens fald måtte udlændinge stadigvæk ikke blive i Østberlin natten over,” fortæller hun. “I et hus i Dunckerstraße boede der nogle folk, jeg kendte. Tacheles, Eimer og andre besatte huse fandtes allerede. Nogle gange blev jeg et par dage i øst. Så smuttede jeg tilbage gennem hullet i muren til Vestberlin. En fra London havde fortalt mig om det. Han kom meget i øst og havde hørt om det: Der er et hul i muren, der kan du komme og gå, når du vil. Da jeg fortalte mine venner i Vestberlin om det, sagde de: Raquel, du er ikke rigtig klog. Grænsen er fuld af miner.”
Afsnittet står midt i Ulrich Gutmairs De første dage i Berlin, en nyklassisk essaybog om årene efter Berlinmurens fald, der nu udkommer på Det poetiske bureaus forlag i Morten Heltoft oversættelse. Bogen kommer helt ind i byen, folkemængden, i følelserne og kampenes rum, som når den beskriver de tyske anarkisters forsøg på at gøre dele af den indre by (bydelen Mitte) til en autonom zone.
Den tyske presse skrev blandt andet:
Gutmair, der var i Berlin som ung student fra 1989 beskriver hændelserne i den tid uden overdreven nostalgi, uden veteranens patos, men med det perspektiv at vise, hvad der var muligt på det tidspunkt og hvad der gik tabt (Der Spiegel)
Det som adskiller denne bog fra andre om samme emne er dens blik på historien … Dansen i ruinerne, [af Berlinmuren] viser Gutmair også, var en djævleuddrivelse (Der Tagesspiegel)
I bogen hedder det videre:
Da det i vinteren 1990/91 sner voldsomt i nogle dage, er Alexanderplatz næsten ikke farbar længere. Sneen har tilsyneladende overbebyrdet bystyret i øst. Den gamle orden er styrtet sammen, den nye er endnu ikke fuldstændig etableret. Fra murens fald indtil genforeningen er der gået et år. Østberlin befinder sig i en turbulent overgangsfase, der er præget af endeløse demonstrationer, kunstaktioner og fester.
De første dage i Berlin er med til det hele, sansende, erindrende og fortællende.